Najvýznamnejším pre vznik detského lekárstva bolo jeho vyčlenenie z vnútorného lekárstva. Lekári, ktorí sa zaoberali medicínou pre dospelých sa postupne začali špecializovať na detský vek. Pre vznik tohto odboru bola i pediatrická aktivita pôrodníkov, ktorí postupne venovali svoju pozornosť novorodencom a postupne dojčencom.
Preventívne snahy sa v pediatrii začali uberať smerom hygienickým, epidemiologickým a sociálnym.. Všetky uvedené okruhy vytvárajú a postupne rozvíjajú detské lekárstvo ako samostatný medicínsky odbor. Zároveň vytvárajú pediatriu ako:
- náuku o chorobách detského veku
starostlivosť o zdravé dieťa v spoločnosti s využitím všetkých preventívnych, ochranných, podporných a ďalších postupov a metód.
-starostlivosť o ohrozené a postihnuté deti, Tým sa vymedzujú ciele, rozsah a náplň pediatrie a jej podiel na starostlivosti v spoločnosti o deti..
O rozvoji starostlivosti pre každé jednotlivé dieťa hovorí jeden z najdôležitejších programov WHO „Zdravie pre každého do roku 2000“. Preto si vytvára obecná pediatria samostatný pododbor – sociálnu pediatriu. Táto prežíva svoj rozkvet vďaka WHO a UNICEF. Slovo sociálny má niekoľko významov: význam spoločenský – žijúci v spoločnosti –kolektívny/napr. sociálne poistenie, sociálne reformy/.