I keď "Benchmarking" je najmä - porovnávanie seba s inými, s určitým štandardom "Benchmark-om", nie však len s cieľom sa mu vyrovnať - konečný cieľ je vyšší: stať sa v danej oblasti podnikateľských aktivít najlepším, t.j. novým Benchmark-om. K takémuto stavu však nemožno dospieť len komparáciou číselných údajov výkonnostných parametrov a hľadaním odpovede na otázku ako? alebo o koľko zaostávam? Pri benchmarkingu sa hľadá predovšetkým odpoveď na otázku: Prečo? Prečo je najlepší najlepším? Aký je jeho podnikový manažment?…marketing? a pod. Odpovede na takéto otázky, avšak najmä odpoveď na otázku: "Ako sa stať najlepším?", sa očakávajú od benchmarkingu - metódy manažmentu, komplexného pojmu, ťažko preložitelného a preto do iných jazykov neprekladaného.
V posledných rokoch vstúpil benchmarking do popredia (najmä u malých a stredných podnikov - MSP) ako dôležitý nástroj na zlepšenie výkonnosti - zvýšenou mierou výmeny skúseností, uvedomovaním si vlastných slabých stránok a aplikáciou, resp. rozširovaním tzv. najlepšej praxe. Globalizácia priemyslu a z nej vyplývajúci stále sa zvyšujúci konkurenčný tlak nútia podniky aplikovať metódy benchmarkingu.