Psychológia učenia - zaoberá sa základnými problémami učenia z aspektu pedagogickej psychológie.
Učenie v širšom zmysle slova a užšom zmysle slova
V širšom zmysle - ide o aktívne prispôsobovanie sa organizmu svojmu prostrediu formou zmeny správania, pričom v tomto procese si organizmus osvojuje individuálnu skúsenosť do ďalšieho života a zúročuje ju.
V užšom zmysle – súvisí s tým, ako si predstavujeme štandardne uženie. Je to zámerné a systematické nadobúdanie vedomostí, zručností, foriem správania, návykov. Prebieha hlavne pomocou učiteľov, vychovávateľov, riadením, usmerňovaním, kontrolou.
Druhy učenia:
1.podmieňovanie – sú dva druhy podmieňovania:
a) klasické – pavlovovské – rozdiel: sa hneď po podmienenom podnete (zvonček, svetlo – potrebuje podmienku k tomu, aby pes začal slintať) objavuje nepodmienený podnet (potrava – pri nej začne pes slintať). Aktivita je na strane experimentátora.
b) inštrmentálne – skinerovské – myš sa musí naučiť stláčať páčku, až potom nastane posilnenie. Aktivita je na strane subjektu, ktorý sa učí.
rozdiel v aktivite subjektu.