Prospešné produkty prinášajú dlhodobý úžitok, pre spotrebiteľa však bývajú málo príťažlivé (napr. bezpečnostné pásy). Zasluhujú si preto zvýšenú pozornosť marketingu, ktorého úlohou je urobiť takýto produkt spotrebiteľsky príťažlivejší.
2. Z čoho vzniká riziko v nákupnom rozhodovaní spotrebiteľa?
Riziko vzniká z neistoty. Kupujúci nevie predvídať dôsledky svojich nákupných rozhodnutí, keď má malé skúse-nosti s produktom. Môže mať zlé skúsenosti s inými značkami a chce sa vyvarovať podobnej chybe, alebo si ne-dôveruje, že môže dobre rozhodnúť. Aj nedostatočné finančné zdroje môžu ovplyvňovať alebo ohraničovať výber.
Hlavné typy rizika, ktoré spotrebitelia vnímajú pri rozhodovaní o produkte:
funkčné riziko (riziko, že produkt nebude taký výkonný, ako sa očakáva)
fyzické riziko (riziko pre kupujúceho a ostatných, ktorí s produktom môžu disponovať)
finančné riziko (že produkt nebude hodný toľko, aká je jeho cena)
spoločenské riziko (že výsledkom zlého výberu produktu môžu vzniknúť rozpaky medzi inými ľuďmi)
psychologické riziko (že zlý výber produktu bude potláčať spotrebiteľské ego)
časové riziko (že čas vynaložený na hľadanie produktu môže byť zbytočne vynaložený, ak nebude produkt taký výkonný, ako sa očakáva)...