Najdôležitejším cieľom a elementárnou úlohou komunikačnej a slohovej výchovy je v súčasnosti rozvíjanie komunikačných zručností žiakov. Pod pojmom zručnosť chápeme schopnosť vyko-návať prácu alebo činnosť rýchlo a dobre, obratne a šikovne. Komunikačné zručnosti rozdeľujeme do dvoch väčších oblastí založených na podobných funkciách počúvania a čítania (recep-tívne) a rozprávania a písania (produktívne). Receptívna oblasť zahŕňa také rôznorodé činnosti, pri ktorých dieťa dostáva podnety a informácie z rozličných okolitých von-kajších zdrojov. Spája počúvanie a čítanie. Sú to dva hlavné spôsoby, ktorými ľudia prijímajú informácie od iných ľudí. Druhou polovicou, ale nijako nie bezvýznamnejšou, vyučovania slohovej a komunikačnej výchovy oblasť produktívna (označujeme ju aj vyjadrovacou oblasťou). Zahŕňa činnosti, pri ktorých dieťa vytvára myšlienky a informácie, aby sa o ne podelilo s inými. Je to oblasť rozprávania a písania, v ktorej sa produkujú zmysluplné myšlienky a informácie slovami.