Na analýzu portfólia firmy sa využívajú rôzne metódy. V marketingu ide často o portfólio produktov, ktoré firma predáva. Jedna z použiteľných metód , ktorá sa veľmi často využíva je BOSTONSKÁ MATICA ( BCG matica ) (1)
Boston Consulting Group matica umožňuje definovať postavenie výrobku na trhu a priradiť mu zodpovedajúcu výrobnú stratégiu (2)
Matica vychádza z trhu. Každé podnikanie podniku je podľa súradníc miery rastu odvetvia a relatívneho podielu na trhu zaradené do jedného zo štyroch polí, ktoré zodpovedá: otáznikom, hviezdam, dojným kravám, psom a to z pohľadu na podnikové portfólio podľa toku peňazí z jednotlivých podnikaní. BCG neumožňuje komplexne a objektívne zachytiť zložitosti hodnotenia a tvorby podnikového portfólia, neexistuje vždy tesný vzťah medzi relatívnym podielom na trhu a ziskom.