Možnosti zvýšenia zisku:
1. Monopolná firma uskutočňuje cieľavedomú cenovú stratégiu, cena nie je teda veličinou nezávislou od politiky monopolu. Rozpätie, v rámci ktorého môže monopolista určovať ceny, závisí od elasticity dopytu na príslušnom trhu - čím je nižšia, tým väčšiu má možnosť voľby.
2. cenová diskriminácia, ktorá vychádza zo segmentácie trhu. Ide o:
a) požadovanie rôznych cien od rôznych skupín kupujúcich – monopol vytvára spotrebiteľské skupiny,
b) požadovanie rôznych cien od toho istého spotrebiteľa za rôzne jednotky toho istého tovaru.
c) požadovanie vysokej ceny od zákazníka, ktorý má o daný produkt enormný záujem, potom sa monopol obráti na širokú verejnosť s oveľa nižšou cenou,
d) stanovenie vyššej ceny na tom segmente trhu, kde je cenová elasticita menšia; nižšie ceny tam, kde cenová elasticita dopytu je vyššia (napr. lístky na železnicu za obyčajné cestovné a zlacnené pre študentov).