Konkurencieschopnosť a úspešnosť na svetových trhoch ako reálne vyjadrenie exportnej výkonnosti jednotlivých krajín či producentov je výsledkom ich stratégie orientovanej do vývoja výskumu, výroby až po vývoz podporovaný cieľavedomou politikou štátu, bankového, finančného a poisťovacieho sektora atď. Základným dlhodobým predpokladom pre udržanie a rozvoj konkurencieschopnosti produktov a produkcie môže byť len dodržiavanie kritérií a požiadaviek, ktoré kladieme na vznik produktov v nadväznosti na nové technológie , inovácie a know - how , ktoré smerujú k vyššej produkcií tovarov a služieb . Pri prevyšovaní výrobných možností podnikateľských subjektov v porovnaní s absorbčnou schopnosťou vnútorného trhu krajiny, musí byť produkcia tovarov a služieb orientovaná tak aby vychádzala z možností alokácie na vyspelých zahraničných trhoch. Z hľadiska vecnej skladby pôsobenie trhu vedie k postupnému obmedzovanie materiálov a energeticky náročnej produkcie, k celkovému znižovaniu vyrábaného sortimentu tovaru v prospech finálnej produkcie s obsahom vysoko kvalifikovanej práce .