roku 1918 sa teórii riadenia nevenovala pozornosť.
- pozornosť sa venovala v legislatívnej a administratívnej správnej rovine.
- od školských riaditeľov sa vyžadovali poznatky z legislatívy, administratívnej správnej rovine, skúsenosti z pedagogickej praxe, riadenia a z pedagogickej teórie.
- po roku 1948 začína silnieť vplyv sovietskej pedagogickej vedy.
- 1954 – prvá publikácia z oblasti teórie riadenia preložená od Perovského: Riadenie učebno-výchovnej práce v škole.
- všetky otázky spojené s teóriou – zaoberá sa disciplína Organizovanie školstva.
- na konci 50-tych rokov sa autori začali u nás venovať teórii riadenia – Opatřil a Keprta.
- 70 roky – vytvára sa teória riadenia školstva a školy a je reprezentovaná hlavne v prácach autorov Obdržálek a Cirbes.
- táto teória sa rozvíjala veľmi pomaly a dosť zaostávala za potrebami spoločnosti.
- otázky riadenia školstva a školy sa dostali do rezortného plánu výskumu ministerstva školstva až v 1980 – 85.
- v Československu – 2 ministerstvá školstva – 1. Česi a 2. Slováci samostatne.
- v súčasnej dobe sú otázky teórie a riadenia školstva riešené pomocou výskumných prác mechanizmom GRANTOV na projekty, ktoré prihlasujú riešitelia.
- je to pomerne mladá disciplína
- aj keď sa dospelo už k určitým poznatkom, neexistuje ešte ucelený systém poznatkov o riadení teórie výchovy a vzdelávania
- v okolitých krajinách sa teórii riadenia venovala väčšia pozornosť a mali vytvorené inštitúty
- v NDR – vytvorená Akadémia pedagogických vied – príprava budúcich riadiacich pracovníkov
- v súčasnosti riadiaci pracovníci - 2 ročné školenia uskutočňujú metodické centrá, vyžaduje teoretickú rovinu