Dnešný zdravotnícky systém je orientovaný na diagnostiku a liečbu určitej choroby. Očakávaným výsledkom lekárskej práce je vyliečenie pacienta. Musíme však brať na vedomie, že v procese liečby má byť zahrnutá aj komunikáciu pacienta a lekára, ako aj lekára a rodiny.
To, akým spôsobom bude komunikovať lekár s pacientom, môže pomôcť aj k tomu, aby sa budovala dôvera zo strany pacienta k lekárovi. Komunikácia, môže napomáhať aj k tomu, aby pacient spolupracoval, mal pozitívnejší vzťah k personálu, ktorý ho ošetruje. Komunikácia taktiež napomáha k tomu, aby sa pacient mohol zdôveriť s problémami, ktoré ho trápia pri liečbe. Alebo spolupracovať pri určení diagnózy. Stanovenie diagnózy je dôležitý aspekt v lekárskej praxi. Aby sa diagnóza stanovila správne, musí lekár k pacientovi pristupovať ako ku klientovi, nie ako k niekomu kto je chorý a potrebuje moju (lekársku) pomoc. Pacient vie vycítiť, ako lekár svoju prácu vykonáva len ako prácu.