Weber: úloha užitočného učiteľa: aby študenti boli schopní rozoznať nepríjemné fakty, nie vodca ale učiteľ.
Čím prispieva veda: a) usmerňovaním života prostredníctvom pozorovania (registrovania) javov a ľudských činností
b) metódami myslenia, cvičením mysle c) získaním jasného myslenia
Veda: systematické skúmanie, vedúce k čoraz viac delenému súboru zosystematizovaných hypotéz o svete okolo nás (minimalistická definícia).
Teoretické vedomosti vznikajú usporiadaním známych javov, súvislostí a poznatkov pomocou abstrakcie a systematizácie.
Západná civilizácia postupne prešla od mýtu cez náboženstvo k vede, alebo aspoň pribudli nové pohľady na svet okolo nás /máme v sebe všetky tri prvky/.
Je politológia veda? Máme naozaj spoločenské "vedy"? bežné (každodenné vedomie) teoretické vedomie (znalosti?)
spôsob vnímania sveta: stotožňuje sa jav a podstata,
predpokladá sa že ako diferencuje sa medzi
sa nám vec javí taká aj je javom a
podstatou, skúma sa podstata
vymedzenie pojmov pojmy sú vágne, nedefinované
jasné definície významov
prvok štruktúrujúci jednotlivé fakty emócie a zážitky
logika