Poradenstvo je založené na vzťahu pomoci, pričom poradca má snahu podporiť rast, rozvoj, zrelosť a lepšie uplatnenie klienta, aby sa vedel orientovať vo svete a vyrovnať so životom. Úlohou poradcu je už v prvej fáze kontaktu s klientom korigovať jeho neprimerané očakávania a poskytnúť mu reálny pohľad na možnosti poradenstva a poradcu.
Poradenstvo sa chápe aj ako metóda vzdelávania a výchovy, metóda redukovania emocionálneho napätia, metóda pomoci človeku.
Klient by nemal byť invalidizovaný na pasívnu bytosť plniacu iba príkazy a pokyny poradcu. Mal by sa podieľať na analýze problémov, pokúsiť sa lepšie poznať sám seba, pochopiť motiváciu a kauzalitu svojho správania.
Poradenstvo môže byť definované ako výmena informácií medzi klientom a poradcom, ako fenomén ľudskej interakcie, ako proces učenia, ako fundované vysvetlenie a ovplyvňovanie ľudského správania s cieľom zlepšiť život.
Poradenstvo implikuje dôležitú požiadavku, aby bolo obklopené optimálnou organizáciou spoločnosti nevyhnutnou k plnému zužitkovaniu potencialít každého jednotlivca pre jeho rast.