Vzťahom morálky a ekonomickej činnosti sa zaoberal už v staroveku Aristoteles, a po ňom mnohí filozofovia, teológovia a ekonómovia (napr. A. Smith). Etika podnikania vznikla ako samostatná disciplína v 70-tych rokoch 20. storočia.
Bezprostredným podnetom pre vznik tejto disciplíny a veľkým záujmom o ňu boli škandály, či už išlo o nedostatočnú ochranu spotrebiteľa, podvodné machinácie, poškodzovanie životného prostredia, daňové úniky, zneužívanie informácií a mnoho ďalších.
Okruh otázok týkajúci sa podnikateľskej etiky sa navyše stále rozširuje. Zaslúžila sa o to najmä globalizácia a s ňou súvisiaci rozmach medzinárodných firiem, ktoré pôsobia v mnohých krajinách s rôznym stupňom ekonomickej vyspelosti, ale tiež s inou kultúrou a vnímaním toho, čo je etické. Mali by sa teda firmy riadiť štandardami krajiny, v ktorej pôsobia, alebo existujú isté univerzálne štandardy, ktoré by firmy nemali nikdy prekračovať (napríklad zneužívanie detskej práce v krajinách tretieho sveta)?