Tvarová psychológia ako samostatná veda vznikla až v Nemecku v 2. polovici 19.storočia. No už v kolíske ľudskej spoločnosti sa začala pripisovať tvarom osobitá úloha a význam (napr. symbol plodnosti – plné ženské krivky). Jednoduché tvary vecí ako symboly tvorili prvé písmo, z ktorého postupným zjednodušovaním vznikli dnešné podoby textov.
Veľký význam prikladali tvarom Atomisti ( hl. predstaviteľ- Demokritos, 460-362 pred n.l.), ktorý ako prvý vyslovili myšlienku, že všetka hmota sa skladá z neviditeľných častíc atómov. Mladé náboženstvá ako je kresťanstvo alebo taoizmus sa označujú svojim tvarom. V stredoveku boli, kvôli takmer 100% negramotnosti, tvary základný označovaním cechov. A dostávame sa až do dnešnej doby kedy používame viacej tvarov a farieb než kedykoľvek predtým. Dopravné značky, strih a farba oblečenia, logotypy firiem atď... V modernom zrýchlenom svete je nevyhnutné vyjadrovať sa jasne, výstižne a efektívne. A práve tu podáva svoju pomocnú ruku tvarová psychológia. Aké sú jej zákony a na akom základe a kým boli vytvorené?