Jedným z najvýznamnejších a najznámejších spôsobov implementácie a inštitucionalizácie etiky do podnikania je etický kódex firmy.
Prostredníctvom etického kódexu firma dáva na vedomie svojim pracovníkom
i okoliu, že etika je dôležitou súčasťou jej činnosti.
Etické kódexy predstavujú skupinové etické normy, ktoré by mali usmerňovať každého člena skupiny. Pomocou nich firmy deklarujú svoje stanovisko k morálnym problémom v podnikaní a súčasne inštitucionalizujú etiku do svojej činnosti.
Hlavnou funkciou etického kódexu je regulácia správania jednotlivca alebo skupiny v súlade s určitými skupinovými etickými normami.
Kódex zároveň rozširuje súbor nástrojov na riadenie ľudí. Takisto pomáha riešiť
konfliktné situácie , uľahčuje pracovníkovi rozhodnutie v situáciách, keď mu chýba orientácia medzi správnym a nesprávnym. Súčasne pomáha jednotlivcovi alebo skupine formovať návyky hodnotiť svoje správanie v súlade s etickými normami.
Etické kódexy sa spravidla rozlišujú podľa obsahu a typu inštitúcie, pre ktoré sa vypracovávajú.