Vyčleňuje sa 5 základných podmienok dokonalej konkurencie:
1.) Na trhu existuje mnoho nákupcov a predajcov, pričom každý z nich je určitým
spôsobom pridružený k trhu
* Skutočnosť, že je tu veľa malých firiem predávajúcich rovnaký tovar znamená, že
spotrebitelia posúdia výrobky všetkých firiem ako dokonalú náhradu.
2.) Každý podnik na trhu vyrába rovnorodý (homogénny) produkt
3.) Kupujúci a predajcovia majú dokonalé informácie
* Vďaka dokonalým informáciám na trhu, spotrebitelia poznajú kvalitu a cenu výrobku
každej firmy
4.) Neexistujú tu žiadne prepravné náklady
* Keď si niektorá firma účtuje o niečo vyššiu cenu ako ostatné firmy, je zrejmé, že
spotrebitelia budú nakupovať u firiem účtujúcich nižšie ceny. Preto na trhu s dokonalou
konkurenciou všetky firmy účtujú rovnaké ceny tovarov a tieto ceny sú podmienené len
vzájomným pôsobením nákupcov a predajcov na trhu.
5.) Voľný vstup na trh ako aj výstup z neho
* Ďalšie, nové firmy môžu vstúpiť na trh, ako aj z neho odísť v prípade pretrvávajúcich
strát.Ako sa dozvieme neskôr, firmy podnikajúce na trhu s dokonalou konkurenciou
majú nulové ekonomické zisky.