Komunikácia je základom spoločenského styku ľudí a je každodennou súčasťou života každého človeka.
Komunikácia – z lat. slova „communicare“ robiť niečo spoločným, deliť sa, zverovať sa.
Vo všeobecnosti komunikáciu chápeme ako rozhovor a slovo komunikovať ako dorozumievať sa, zhovárať sa.
Komunikáciu delíme na:
1. Verbálnu – komunikácia, ktorá sa uskutočňuje hovorenou rečou, jej základným prvkom je hovorené slovo čiže rozhovor – je to základná metóda sociálnej práce, slúži na odovzdávanie informácií. Obsah rozhovoru tvoria otázky a odpovede. Na kvalitu rozhovoru vplýva vzájomná empatia a antipatia partnerov.
V rozhovore obidve strany skúmajú situáciu, čo môžu od seba očakávať, kam až môžu v komunikácii dôjsť, čo všetko si voči sebe môžu dovoliť. Cieľom prvého kontaktu je vytvorenie atmosféry dôvery, ktorá je základom úspešnej práce s klientom, a získanie základných informácií o probléme klienta. Sociálny pracovník počúva, analyzuje prvé informácie od klienta.