Veľmi rozdielne výsledky predaja dosahujú často nielen podniky z rôznych odborov podnikania, ale aj podniky, ktoré pôsobia v tom istom odbore. To vyvoláva otázku: Aké zákonitosti určujú výsledky predaja podniku? Odpoveď na túto otázku hľadá teória odbytu, ktorá skúma nielen uvedené zákonitosti, ale zároveň učí, ako ich využívať v praktickej činnosti podniku. Najfrekventovanejšie sú 2 odbytové teórie:
• funkcionálna,
• nástrojová
Funkcionálna odbytová teória vychádza zo základných funkcií (úloh) odbytu. Všíma si viac vecnú stránku odbytového procesu a často sa označuje odbytová logistika. Ako základné funkcie odbytu sa uvádzajú:
• dodať tovar na miesto spotreby (priestorová funkcia),
• dodať tovar v správnom čase (časová funkcia),
• dodať tovar v požadovanom množstve (kvantitatívna funkcia),
• dodať tovar v požadovanej kvalite (kvalitatívna funkcia),
• prenášať informácie medzi dodávateľom a odberateľom (komunikačná funkcia).
Nástrojová odbytová teória je založená na tom, že výsledok predaja závisí od využitia odbytových nástrojov. Nazýva sa marketing a nástroje, s ktorými pracuje, sa označujú ako marketingové nástroje odbytovej politiky - marketingový mix. Marketing je podnikateľskou politikou založenou na trhu. Najširšie chápanie marketingu v podniku je v podobe marketingového riadenia.