2. Ciele a úlohy, charakteristika a zvláštnosti vyučovacieho predmetu OV
Odborný výcvik je základným vyučovacím predmetom štúdia žiakov na stredných odborných učilištiach, prostredníctvom ktorého sa uskutočňujú ciele ich odbornej prípravy. Je zameraný na získanie odborných zručností pri výkone povolania, pre ktoré sa žiak štúdiom v študijnom alebo učebnom odbore pripravuje. Uskutočňuje sa v súlade s učebnou osnovou najmä produktívnou prácou spočívajúcou v zhotovovaní výrobkov, výkonom služieb alebo vykonávaním prác, ktoré majú materiálnu hodnotu.
Odborný výcvik je dôležitou súčasťou odbornej prípravy kvalifikovaných robotníkov. Cieľom odborného výcviku je výchova všestranne harmonicky rozvinutej osobnosti so špeciálnym zameraním na vytváranie takých špecifických schopností, ktoré v súlade s charakterom príslušného učebného odboru vytvárajú nutné predpoklady pre úspešné zaradenia absolventa do praxe. Vo vyučovacom procese v odbornom výcviku sa formujú tak morálno-vôľové vlastnosti, ako aj intelektuálne spôsobilosti a praktické pracovné zručnosti a návyky.
Charakteristika vyučovacieho predmetu odborný výcvik
Vyučovací predmet odborný výcvik zodpovedá svojím charakterom hlavným rysom budúcej pracovnej činnosti kvalifikovaného robotníka. Žiaci si v ňom na základe produktívnej práce pod vedením majstrov odbornej výchovy osvojujú základné pracovné zručnosti a návyky a typické práce učebného odboru pre ktorý sa pripravujú. Vyučovací predmet odborný výcvik a výsledky, ktoré v ňom žiaci dosahujú sú najdôležitejším kritériom pripravenosti žiaka pre výkon budúceho povolania.
Vyučovací predmet odborný výcvik môžeme v užšom zmysle slova charakterizovať ako pedagogicky správne organizovaný a vedecky podložený systém úloh, ktoré rieši majster odbornej výchovy a žiaci, zaručujúci správne utváranie základov odborného majstrovstva. Základmi odborného majstrovstva rozumieme súhrn senzorických, pohybových a intelektuálnych zložiek činnosti a určitých vlastností osobnosti, charakterizujúcich moderného robotníka a nutných k tomu, aby tento robotník mohol úspešne plánovať, uskutočňovať a regulovať pracovný proces a po vyučení zvyšovať svoju kvalifikáciu.
Zvláštnosti vyučovacieho predmetu odborný výcvik
Každý vyučovací predmet daný učebným plánom má svoje špecifické zvláštnosti vyplývajúce hlavne z jeho obsahu, cieľov a úloh a tiež z charakteru vyučovacieho procesu.
1. Obsah odborného výcviku musí zodpovedať technickým a technologickým princípom odboru, pre ktorý sa žiaci pripravujú.
2. V odbornom výcviku dochádza k integrácii teoretických poznatkov a pracovných zručností a návykov pri tvorivom riešení výrobných úloh. Majster odbornej výchovy musí organizovať vyučovací proces tak, aby výsledkom vzájomného pôsobenia bola vyššia kvalita poznatkov a zručnosti žiakov v oboch oblastiach.
3. Odborný výcvik prebieha v procese produktívnej práce žiakov a žiaci v ňom popri nadobúdaní vedomostí, zručností a návykov vytvárajú aj určité materiálne hodnoty.
4. Odborný výcvik prebieha v prostredí, ktoré má všetky podstatné znaky reálneho prostredia vo výrobe, službách, alebo priamo v takomto reálnom prostredí.
5. Odborný výcvik prebieha v odlišných organizačných formách vyučovania ako je to v teoretických predmetoch.
6. V odbornom výcviku je kontakt majstra odbornej výchovy so žiakmi bezprostrednejší a dlhšie trvajúci, čo vytvára priaznivé podmienky nielen pre poznávací proces žiakov, ale aj pre ich výchovu v užšom zmysle slova.