Primárnou úlohou každého podniku vystupujúceho na trhu je dosiahnutie stanoveného cieľa, splnenie svojho poslania. Podnik na dosiahnutie svojho úspechu musí bezpodmienečne sledovať želania svojich zákazníkov, a v čo najväčšej miere prispôsobovať svoje činnosti meniacim sa trendom na trhu. Čím je uspokojenie zákazníkov vyššie, tým úspešnejší je podnik na trhu.
Neodlúčiteľnou súčasťou úspechu podniku je sledovanie kvality a tvorba analýzy v zmysle dosahovania čo najvyššej efektívnosti v každej časti podnikovej činnosti, výroby, procesu. Jednou z metód pre zvyšovanie kvality a upevnenie konkurenčného postavenia na trhu je analýza hodnotového reťazca. Ide o zostavenie postupnosti podnikových činností, v ktorých dochádza k vytváraniu pridanej hodnoty produktu. Dôležitým výsledkom analýzy hodnotového reťazca je aj odhalenie miest, v ktorých vznikajú nepotrebné náklady.