Normatívne - nenormatívne vplyvy=niektorých významných udalostí na veľké skupiny obyvateľstva (Baltes, Reese & Lipsitt, 1980, in: Papalia, Olds, 1989).
Pasívne-aktívne dieťaNiektorí vývinoví psychológovia považuje jednotlivca skôr za pasívny systém formovaný prevažne vonkajšími silami prostredia.
Opis (deskripcia) - proces Čo býva cieľom vývinovo-psychologického výskumu? Situačné vplyvy-individuálne charakteristiky Deti sa vyvíjajú v rozličných prostr.Do akej miery prostr.,v ktoromsledujeme,ovplyvní naše poznatky o nich?
Kultúrny relativizmus–univerzalita Deti vyrastajúce na určitom mieste majú každé inú, svoju vlastnú spoločenskú skúsenosť
Vplyv spoločensk.a historick.zmienKultúrne prostr.podliehajú ustavičným zmen
Zrenie - učenieVývin telesných a psychických vlastností človeka je čiastočne výsledkom samotného dozrievania týchto vlastností, a čiastočne výsledkom cvičenia a životných skúseností, ktoré jednotlivec nadobúda v priebehu života.
Význam štúdia vývinuAk sa opierame o nadobudnuté poznatky možno predpovedať, v akom čase a čo možno očakávať vo vývine dieťaťa.