1. Postavenie odborného školstva vo vzdelávacej sústave SR
Nedostatky :
- na školách prevláda tradičné vyučovanie, ktorého hlavným znakom je transmisívnosť – t. j. odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe / efektívnosť vyučovania je nulová/
- ako organizačná forma sa využíva hromadné vyučovanie a v jeho rámci triednohodinový systém /platí pre teoretické vyučovanie/ - jeden učiteľ a všetci žiaci – Komenský
- predimenzovanosť učiva
- škola je pasívnou a reproduktívnou – v škole je veľa informácií, ale málo činností
- subjektívne hodnotenie žiakov /haloó efekt, figúra v pozadí, tradicionalizmus/
- kritéria hodnotenia sú diskutabilné a odlišné ako v živote
- priemerný žiak sa stal ideálom tradičnej školy
- nedostatočné zastúpenie individuálneho a diferencovaného prístupu
- materiálne prostriedky zaostávajú za technickým rozvojom
- v učení nie sú dostatočne zastúpené kľúčové /globálne/ problémy ľudstva
- na školách dominuje súťaživá atmosféra medzi študentmi, namiesto osobnej súťaživosti s učivom podľa zvoleného kurikula
- pre mnohých žiakov je škola deprimujúca, neradostná a autokratická.