1. ÚVOD
Určitá úroveň v učení, práci alebo v inom výkone je výsledkom aktívneho vzťahu k danej činnosti, pripravenosti a schopnosti riešiť alebo vykonať určitú úlohu. Na výkon pôsobí viac činiteľov. Ak pracovník vo výchove skúma úroveň niektorých žiakových výkonov, potom musí približne poznať hodnotu, akou sa účastnia jednotliví činitelia na výkone a určiť toho učiteľa, ktorý vplýva na dobrý, prípadne zlý výkon v jednom alebo viac učebných predmetoch. Vzhľadom na žiakov výkon prichádzajú okrem veku do úvahy títo činitelia: dobrý telesný a zdravotný stav, úroveň rozumových schopností a stupeň osvojených pracovných návykov, motivácia. Rovnako je to aj u pracujúcich ľudí. Je potrebné zistiť, ako na seba kolegovia navzájom pôsobia. Ktorý z nich robí dobré ovzdušie a ktorý naopak vytvára „ťažko dýchateľný vzduch“. Pokiaľ spolupracovníci na seba vplývajú negatívne, odrazí sa to na ich výkone. Chodia neradi do práce a hľadajú najmenšiu zámienku ako s ostatnými nekomunikovať.