Pojem-z gr.slova pais-dieta,agein-viesť,Predmet-poznavanie vnutor- (osobnost čl.)a vonkaj- (vplyv prostredia) podmienok vychovy.Pramene-histor,súčast-škola,rodina,spolkyPedag-je teoret.zdrojom pre prakticku vychov-vzdelav.činnost.členenie vied podla velikaca:vertikalne-pedag.predškol.veku, škol.veku,stredoškol, vysokoškol, vojenska,ped.dospelych horizontalne-všeob.základy ped, teoria vyučovania,teor.vychovy,vyuč.mimo vychovy, teor.spravy a riadenia školy,špecialna ped,dejiny ped, členenie podla Kačaniho-zakladne člen-všeob.ped, didaktika,dejiny ped,teor.vychovy,porovnav.ped,metodologia,teor.spravy a riadenia, hranicne člen.-social.ped, kyberneticka,pedag.psychol,špecialna,ekonomia vzdelavania aplikovane-predškolska,školska,stredoškol,vysokoš mimoškol,rodinna,andragogika,vojen,inžinier. Všeob.pedag-skuma zakladne ped.kategorie,zaobera sa podmien. a činitelmi výchovy,vychov.prostried,ako i organizaciou vychovy v spoloč. Didaktika-skuma vzdelavaci proces vo všetkých jeho formach a stránkach,vymedzuje funkcie vzdelavania dejiny ped-prva oblast-sleduje vyvoj ped. myslenia,koncepcii,nazorov, druha-skuma vyvoj vzdelavacich