Hodnotenie pracovníkov je veľmi dôležitá personálna činnosť zoberajúca sa najmä zisťovaním toho, ako pracovník vykonáva svoju prácu, ako plní úlohy a požiadavky svojho pracovného miesta či svojej role, aké je jeho pracovné chovanie. Taktiež tým aké sú jeho vzťahy k spolupracovníkom, zákazníkom či ďalším osobám, s ktorými v súvislosti s prácou prichádza do styku. Nemenej dôležité je postupovanie výsledkov zisťovaní jednotlivým pracovníkom, prejednávanie týchto výsledkov s nimi a hľadanie ciest k zlepšeniu pracovného výkonu a realizácii opatrení, ktoré tomu majú napomôcť. V poslednej dobe sa často kladie dôraz i na hodnotenie toho, aké sú schopnosti a rozvojový potenciál pracovníka.
Možno rozlíšiť dve podoby hodnotenia pracovníkov:
1. neformálne hodnotenie, t. j. priebežné hodnotenie pracovníka jeho nadriadeným v priebehu vykonávania práce. Je súčasťou každodenného vzťahu medzi nadriadeným a podriadeným, priebežnej kontroly plnenia pracovných úloh a pracovného chovania. Nefomálne hodnotenie nezvykne byť zaznamenávané a len výnimočne býva príčinou nejakého personálneho rozhodnutia.
2. formálne (systematické) hodnotenie je vačšinou racionálnejšie a štandardizované, vykonáva sa v pravidelných intervaloch a je preň typická plánovitosť a systematickosť. Zvláštnym prípadom formálneho hodnotenia je tzv. príležitostné hodnotenie. K nemu sa pristupuje vtedy, ak nie sú k dispozícii dostatočne aktuálne výsledky bežného periodického hodnotenia alebo ak boli od posledného hodnotenia u daného pracovníka zaznamenané výrazné zmeny v pracovnom výkone.