Aby sme pochopili a následne mohli realizovať a účinné marketingové stratégie, musíme najprv pochopiť kontext prostredia, v ktorom marketing prebieha. Dnešný marketingový špecialisti musia zvládať vzťahy so zákazníkmi aj externými partnermi. Aby dosiahli úspech musia chápať hlavné faktory prostredia, ktoré všetky tieto vzťahy obklopujú.
Marketingové prostredie spoločnosti sa skladá z činiteľov a síl v marketingu, ktoré ovplyvňujú schopnosť marketingového manažmentu vyvíjať a udržiavať úspešné vzťahy so zákazníkmi. Marketingové prostredie predstavuje príležitosti aj hrozby. Preto je dôležité neustále sledovať zmeny v prostredí a prispôsobovať sa im. Príliš veľa spoločností tieto zmeny ignorujú alebo im odolávajú. Ich stratégia, štruktúra, systémy a kultúra sú čím ďalej tým zastaralejšie.