Štruktúra školy ako inštitúcie pôsobí na vzťahy medzi učiteľom a žiakom tým, že pripisuje učiteľovi v triede funkciu formujúceho vodcu. Vystupovanie učiteľa je ovplyvnené jeho sociálnou rolou. Rozličné skupiny však môžu od učiteľa očakávať rôzne spôsoby správania a to môže byť dôvodom vzniku konfliktu rolí. Preto možno tvrdiť, že neexistuje jednotné poňatie učiteľovej role. Dobré vzťahy medzi žiakom a učiteľom sú založené na vzájomnej úcte. Žiak si váži učiteľa ak nositeľa formálnej aj osobnej autority pre jeho učiteľské schopnosti, znalosti, osobné kvality a profesionalitu. „Učiteľ si ctí individualitu každého žiaka a váži si jeho študijné úsilie.“ Dôležité vzory očakávania, ktoré sú v „dôsledku konkrétnej sociálnej role prenášané na učiteľa sa vzťahujú predovšetkým k dvom oblastiam, na sprostredkovanie vedomostí a na udržanie spolupracujúcej atmosféra v triede.“ Na jednej strane sa od učiteľa očakáva, že povedie žiaka k tomu, aby si osvojil v určitej miere definované obsahy viac menej definovaným spôsobom a na druhej strane sa predpokladá, že sa učiteľovi podarí udržať si v triede potrebnú disciplínu a poriadok.