Medzi najviac diskutované otázky, ktoré zaujímajú pracovníkov i manažérov podnikov patria otázky: „prečo sú niektoré podniky úspešné a iné nie? Prečo rôzne podniky, ktoré pôsobia v rovnakom odbore výroby alebo služieb dosahujú rozdielne výsledky?“ Odpovede na tieto otázky úzko súvisia s otázkami stratégie a taktiky podnikov.
Postavenie stratégie a taktiky v manažmente podniku
tieto pojmy sa uplatňujú hlavne vo vojenstve, v diplomacii, politike, športe ale aj v podnikateľskej politike
Stratégia v manažmente
je formulácia cieľov podniku i rámcových postupov, resp. ciest, ktorými chceme tieto ciele dosiahnuť.
Taktika v manažmente
je spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku pre naplnenie stanovenej stratégie
Stratégia je všeobecne orientovaná na hlavné smery a dlhodobé zámery, zatiaľ čo taktika je vo svojej podstate manévrovaním v priestore, ktorý vymedzila stratégia.
Poslanie stratégie: uskutočňovať životne dôležité rozhodnutia
Poslanie taktiky: bezprostredne reagovať na vzniknuté problémy; nezaraďuje sa sem každodenné riadenie bežnej činnosti, pretože to je operatívne riadenie.