O motivácii platí, že je chrbticou personálneho manažmentu. Bez náležitej úrovne motivovaného chovania a jednania ľudí nemožno vytyčovať ciele, ani vyžadovať ich plnenie. Aká je motivácia ľudí, také možno očakávať i ich pracovné výsledky.
Motivácia tiež prispieva k ďalšiemu dôležitému aspektu ovplyvňujúcemu pracovnú výkonnosť - k vytváraniu pozitívnej klímy podniku. Je "konštrukčným prvkom" tvorby organizačnej a riadiacej kultúry.
Spojenie pracovníka s firmou a jeho postoj k nej, podmienený motiváciou, pocitom "splynutia" s firemným prostredím možno v praxi dobre poznať už na maličkostiach. Dobrým dôkazom toho sú napr. japonský zamestnanci. Bez rozdielu, či sa jedná o manažéra alebo "radového pracovníka". Ak sa vám predstavujú, takmer nikdy nepovedia "ja som pán XYZ, riaditeľ tej a tej divízie", ale "ja som pán XYZ a pracujem pre tu a tu firmu". Nie teda je dôležité,
ako som ja významný a akú funkciu zastávam - predpokladá sa, že to buď partner vie, alebo že to z rozhovoru ďalej vyplynie. Podstatné je, že som reprezentantom firmy, že tu zastupujem jej
záujmy a som s nimi úplne stotožnený. Preto sa tak nielen predstavujem, ale i ďalej vystupujem. A to svedčí o motivácii ľudí a ich spojení s firmou lepšie než presvedčovanie, že to nikto iný nemôže s firmou myslieť a pre ňu urobiť lepšie než práve ja.