Trhovo orientovaná ekonomika vnáša do riadenia podnikov nové prvky. Takýmto novým prvkom je aj uplatňovanie marketingu ako metódy riadenia v podnikovej praxi. Zmeny na svetových trhoch však vyvolávajú potrebu prehodnotiť zaužívané postupy a teórie a upozorňujú na skutočnosť, že výrobková orientácia v marketingových aktivitách výrazne ustupuje do pozadia.
Na svetových trhoch koncom 80-tych rokov vstúpil na scénu dovtedy podceňovaný a občas i prehliadaný „záhadný neznámy“ a bez zábran a vyjednávaní jednoducho prevzal moc na trhu do svojich rúk. Razantná zmena v dôležitosti prvkov ovplyvňujúcich trh, odohrávajúca sa vo vyspelých krajinách od konca 80-tych rokov spôsobila, že kontinuálny vývoj bol prerušený a vývoj trhu preskočil z jednej úrovne na druhú. Kto spôsobil túto zmenu a kto je ten „záhadný neznámy“? Je ním SPOTREBITEĽ.
Bezpochyby, spotrebiteľ tu vždy bol a producenti ho považovali za masu, ktorej chcú predať svoje výrobky či služby, a ktorá je tu na to, aby napĺňala plánovanú úroveň predaja. Spotrebiteľ túto rolu aj poslušne hral a hral ju desiatky rokov. Avšak vo chvíli, keď mu to stav konkurenčného prostredia, vyspelosť distribučných systémov, flexibilita výroby a ďalšie prvky umožnili, začal v plnej šírke napĺňať len svoje potreby a želania. Producent tak stráca možnosť vyrábať to, čo chce spotrebiteľovi predať a musí začať vyrábať to, čím si spotrebiteľ chce uspokojiť svoje potreby a želania. Z tohto dôvodu podnik musí poznať svojho zákazníka, jeho potreby a požiadavky.