1. Teoretické základy marketingu Marketing vznikov v USA ako odozva na výzvu priemyselne vyspelej ekonomiky, resp. ekonomiky prebytku a masovej spotreby, v ktorej ponuka prevládala nad dopytom a s ktorou sa táto krajina ako prvá stretla.
Problémy spojené s aplikáciou marketingu v Európe sa v ničom neodlišovali od podobných problémov, s ktorými sa stretla aplikácia marketingu v USA. Ide najmä o problémy v súvislosti s rozširovaním a ekonomickým rastom európskeho priestoru, ako aj rozdielnosťou európskych národov – pokiaľ ide o jazyk, kultúru, politicko-administratívnu organizáciu, legislatívu atď.. Marketing – vznikol v podmienkach trhovej ekonomike, ktorá je na jednej strane založená na konkurencii a na druhej strane privileguje slobodu nakupovať, predávať, vyrábať. – je spojený s určitou formou ekonomickej demokracie. Princíp trhovej ek. je nedeliteľný od princípu slobody.
Prvou oblasťou bola distribúcia poľnohospodárskych produktov zaoberajúca sa problémami komercializácie. ...
1.1 Obsah a podstata marketing Marketing: spoločenský a riadiaci proces, v ktorom jednotlivci a skupiny získavajú prostredníctvom vytvárania a výmeny produktov a hodnôt to, čo potrebujú a chcú. 1. Potreby – stav pociťovania nedostatku, sú človeku vrodené. Ak potreba nie je uspokojená, človek buď hľadá objekt, ktorý by ju uspokojil, alebo sa pokúša potrebu redukovať. 2. Želania – odzrkadľujú predstavy o existujúcich produktoch a službách. Želania sú podmienené vonkajším prostredím vo forme stimulov ako externého faktora. 3. Dopyt – želania podložené kúpnou silou. Vychádza z reálnych potrieb a kúpnej sily. 4. Produkt – čokoľvek, čo je schopné uspokojiť potreby alebo želania. Nie je ohraničený na fyzické premety (zahŕňa osoby, miesta, organizácie, aktivity a myšlienky). 5. Výmena a transakcia – ľudia ponúkajú peniaze, iný výrobok alebo služby ako náhradu za požadovaný produkt ...