To, že bolestné dopady demokracie sa plným priehrštím sypú na demokratické batoľatá, medzi ktorými vyrastá aj Slovensko je žiaľ smutný, ale zákonitý jav. Priepastné rozdiely medzi vrstvami obyvateľov sa čoraz viac prehlbujú. V bohatých podobách sa prejavuje korupcia, násilie, čierny obchod, drogy, prejavy chudoby, beznádeje... Postupne, ale zato plnými dúškami pijeme to, čoho sa snažia vyspelé demokracie zbaviť. Pazúry ”čiernej mory” útočia na každého človeka zo všetkých strán - veď je to demokracia a sloboda. Nie všetci sú schopní odolať, zvlášť deti a mládež.
Mládež podľa P. Želáska je zrkadlom, ktoré odráža sociálne skutočnosti a premietnuté do reality nie je ničím iným ako plodom situácie prostredia a sociálnej atmosféry, v ktorej žije a vyrastá 1/. Problémy sa posunuli do nových polôh a je teda isté, že nemôžu byť riešené z aspektov patriacich do minulosti. Naša dnešná mladá generácia je poznamenaná zložitosťou a výsledkami tejto etapy nášho spoločenského vývoja, ktorý môžeme charakterizovať týmito zmenami : - zmena štruktúry sociálo - ekonomických vzťahov, - zmena sociálneho charakteru spoločenských vrstiev a skupín, - zmena sociálnych vzťahov,
Tieto zmeny podmienili ( determinovali ) vznik nových sociálnych javov. Je pochopiteľné, že situácia tejto generácie je veľmi zložitá a bolo by falošné si nahovárať, že dnešná mládež žije bez problémov a konfliktov. Analýzou spoločenských podmienok i celej situácie mladej generácie môžeme odhaliť nielen ich problémy, ale aj to, ako je štruktúra ich vedomia komplikovaná v dôsledku toho, že počas svojho dosiaľ krátkeho životného obdobia zažila mnohé premeny v ideových názoroch a zvraty v ich hodnotení. Podľa názoru odborníkov z policajnej praxe, s ktorými sa v plnom rozsahu stotožňujem, je situácia na úseku kriminality mládeže neprehľadná, zložitá.
Z uvedených dôvodov som sa rozhodol spracovať regiróznu prácu, ktorej obsahom je táto problematika.
Pred samotným spracovaním regiróznej práce som si vytýčil dva základné ciele. Prvým cieľom, ktorý chcem dosiahnuť spracovaním regiróznej práce, je zmapovať, resp. definovať kriminálnu situáciu, v ktorej subjektom ako páchateľ, resp. obeť vystupuje mládež. Uvedené definovanie kriminality mládeže je nápomocné pre splnenie druhého cieľa a tým je určenie aktivít, ktoré musí v oblasti prevencie a represie vyvíjať služba kriminálnej polície.
V rigoróznej práci som využil pri spracovaní informácie z našej i zahraničnej literatúry, informácie od príslušníkov PZ a svoje poznanie, ktoré som nadobudol praktickým výkonom policajnej služby a štúdiom na Akadémii PZ.
Informácie pochádzajúce z uvedených zdrojov som analyzoval, komparoval, popisoval a pod., pričom som rešpektoval logické operácie akými sú - zovšeobecnenie, analógia, indukcia, dedukcia a iné.
Štruktúra rigoróznej práce a jej obsah korešponduje so zadaním.