Rozvoj materiálnej výroby podmienil aj rozvoj dopravy, ktorá najmä v 20. storočí získala dominantné postavenie najmä vzhľadom k vývoju ekonomiky štátu. Okrem hospodárskej funkcie je dôležitou funkciou dopravy aj spoločenská funkcia, pretože sa podieľa nielen na rozvoji materiálneho, ale aj spoločenského života spoločnosti.
Napriek neskoršiemu nástupu automobilovej dopravy si táto získala dominantné postavenie zo všetkých druhov do práv a to najmä na základe nástupu zážihového motora, lepšej mobility vozidiel a ich lepšej prístupnosti do rôznych teritórií a miest, budovaniu infraštruktúry cestnej siete a najmä prudkému technickému rozvoju v oblasti automobilovej dopravy.
Avšak s pozitívami automobilovej dopravy a jej vývojom začali prichádzať aj jej negatíva a to najmä sociálno-ekonomické problémy, spočívajúce najmä v:
- dopravnej nehodovosti a jej následkoch,
- znečisťovaní ovzdušia, vôd a prostredia,
- narušovaní ekologickej rovnováhy životného prostredia,
- preplňovaní mestských centier,
- zaberanie pôdneho fondu na výstavbu pozemných komunikácií,
- zvyšovaní hlučnosti prostredia,
- nadmernej spotrebe pohonných hmôt a ďalších surovín.