Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Oligopol a duopol

Skryť detaily | Obľúbený
Oligopol

Oligopol je ďalšou formou nedokonalej konkurencie. Predstavuje situáciu, keď v odvetví existuje malý počet veľkých firiem.

Rozlišujeme:
• absolútne koncentrovaný oligopol – v odvetví vystupuje iba niekoľko veľkých firiem
• relatívne koncentrovaný oligopol – ak popri 2-3 gigantoch existujú v odvetví aj malé a stredné firmy.

Móže tu ísť o:
a) cenové vodcovstvo s dominantnou firmou
b) barometrické cenové vodcovstvo

Ďalej:
• homogénny oligopol – firmy vyrábajú rovnaké alebo skoro rovnaké výrobky (v leteckej doprave)
• heterogénny oligopol (diferencovaný) – firmy vyrábajú čiastočne odlišný produkt (autá, stroje)

Na oligopolnom trhu si teda firmy uvedomujú vzájomnú previazanosť svojich rozhodnutí. Oligopol je tzv. hľadačom ceny. Optimálna oligopolná cena = cena stabilnej rovnováhy sa dosiahne vtedy, keď sa stabilizuje štruktúra odvetvia (nie je dôvod, aby do odvetvia vstupovali ďalšie firmy).

Kľúčové slová:

oligopol

duopol

cena a zisk

Hodnotenie (0x):