Merchandising vychádza z anglického merchandise (obchodovať, tovar). V podstate sa jedná o najdôležitejšiu z činností, vykonávaných na mieste predaja (POS – point of sale). Merchandising je fenomén, ktorý využíva rôzne techniky a metódy na to, aby práve „náš“ výrobok bol stredobodom pozornosti spotrebiteľa. Merchandising je posledným a najdôležitejším krokom, ktorý je potrebné vykonať preto, aby sa tovar v správnom čase, cene a v čo najväčšom objeme dostal k spotrebiteľom, resp. na oči spotrebiteľov. Táto definícia však vystihuje základnú podstatu najmä tovarového merchandisingu.
Tovarový merchandising
Základnou podstatou tovarového merchandisingu je zabezpečiť, aby bol tovar nájdený, prvotne vyložený a neustále dokladaný do regálov podľa starostlivo vopred určených plánogramov (t. j. každý jeden druh tovaru = EAN kód, má v regáli svoje špecifické miesto na základe určitých princípov, ktoré sú starostlivo skúmané), ktoré sú výsledným produktom Category managementu. Category management je veľmi široký pojem, ktorý v podstate hovorí o získavaní detailných informácií o maloobchode, dodávateľoch a v neposlednom rade o zákazníkovi, jeho potrebách a správaní sa na prevádzke v rôznych situáciách a následne „pretavenie“ získaných informácií do konkrétnych krokov na mieste predaja za účelom zvýšenia odbytu, zapamätateľnosti brandu, zvýšenia konkurenčného tlaku, kvalitného sekundárneho (druhotného) vystavenia a iné