Na osobnosť učiteľa sa dá aplikovať všeobecná definícia osobnosti, ktorá znie : „Osobnosť je systém regulujúci vzťahy človek-svet“.Tzn.,že narúšanie regulácie osobnosti buď osobnosťou z vnútorných zdrojov (inštinkty, hlúposť, pudy...) alebo vonkajších zdrojov (sociálny tlak, vedúci, kultúra...) vedie k neplneniu si rozvojových funkcií osobnosti, čo je dôležité pre osobnosť učiteľa pri jeho práci. Učiteľ pracuje s najcennejšou hodnotou, ktorá sa ma tejto planéte nachádza, s hodnotou, od ktorej závisí naša budúcnosť – budúcnosť smerujúca ku skaze alebo harmónii, k deštrukcii alebo tvorivosti. Hovorí sa že :“Aký učiteľ, taká škola, aký učiteľ taký žiak“, ale v praxi sa pre učiteľa urobilo veľmi málo alebo nič. Ani jedna z reforiem školstva sa podstatne nedotkla platov učiteľov, ktoré stále zaostávajú za priemernými platmi v našom národnom hospodárstve.