Výchova mimo vyučovania je často označovaná aj ako pedagogika voľného času. Čo však znamená pre nás pojem voľný čas? Každý si určite predstaví nie-čo iné. Je to možnosť venovať sa činnostiam, ktoré nás zaujímajú, bavia a prinášajú nám uspokojenie a uvoľnenie. No voľný čas nie je iba časom zábavy. Môže sa stať dokonca zdrojom vážneho ohrozenia. Pri neorganizovanom trávení voľného času dochádza k veľkej časti úrazov detí, mladý ľudia ohrozujú seba i druhých experimentovaním s drogami, alebo z nudy prekračujú zákon. Preto by sme si mali položiť niekoľko otázok. Ako sa môže človek naučiť hospodáriť so svojím voľným časom? Dokáže to sám od seba, alebo potrebuje niekoho, kto by ho viedol? Ako môžeme vo voľnom čase výchovne pôsobiť na deti a mládež? Základom samozrejme rodina. Existujú však aj iné vplyvy, ktoré mô-žu pôsobiť na nás a naše hospodárenie s voľným časom. Napríklad škola, učite-lia, priatelia, literatúra, či dokonca televízia.