Mladší školský vek odpovedá obdobiu vyučovania v 1. - 4. ročníku základnej školy. Predškolské detstvo už skončilo. Deti, ktoré chodili do materskej školy sa veľmi líšia od detí, ktoré prešli len rodinnou výchovou. Sú viacej zvyknuté pracovať v kolektíve, majú istú zásobu predstáv a pojmov o okolitom svete. Osvojili si vlastnosti potrebné pre učenie v škole, napr. upraviť si pracovné miesto. Vývoj detí, ktoré nechodili do materskej školy prebieha živelnejšie. Jeho úroveň je do značnej miery daná rodinou, vzťahom rodičov k výchove a rozvoju poznávacích schopností dieťaťa. V niektorých rodinách rodičia všetok svoj čas venujú len svojim deťom: veľa im čítajú a rozprávajú a venujú sa celkovému rozvoju. V iných rodinách sa viac starajú o zdravie dieťaťa a inak ich ponechávajú sebe samým. Inde sa zase zveruje do rúk dozor, starostlivosť a výchova osobám, ktoré nemajú dostatok skúseností a ochoty plne sa venovať deťom.
Niektoré deti prichádzajú do školy a už vedia čítať, niektoré aj písať a počítať. Preto učitaľ musí vynaložiť značnú námahu, aby výchovne vzdelávací proces usmernil. Práca učiteľa je nesmierne dôležitá, lebo prvé detské dojmy zanechávajú stopy na celý život.