Didaktika - z gréckeho slova ,,didaskein", čo znamená učiť, je nazývaná taktiež teória vyučovania a je súčasťou pedagogiky.
Prvú systematickú didaktiku vypracoval J.A.Komenský v diele Didactica Magna. Komenský formuloval niektoré didaktické zásady, obzvlášť názornosť, sústavnosť...Svoju didaktiku chápal J.A.Komenský ako ,, všeobecné umenie ako naučiť všetkých všetkému ". Zaoberal sa v nej taktiež aj výchovnými problémami.
V priebehu historického vývoja sa obsah pojmu didaktika menil a bol postupne zúžený na otázky teórie vyučovania. Tak chápali didaktiku napríklad pokrokoví pedagógovia J.J.Pestalozzi a A.Diesterweg. Títo pedagógovia nadväzovali na myšlienky Komenského a budovali didaktiku na zásade prirodzenosti. Taktiež názory J.F.Herbarta ovplyvnili na dlhú dobu i našu didaktiku a školskú prax. Koncom 19. storočia vznikli v niektorých štátoch pedagogické teórie, ktoré sa v didaktike prejavili v prakticizme pri výbere učiva a v zdôrazňovaní jeho mechanického nácviku. Tieto teórie sú spojené zvlášť s menom amerického psychológa E.L.Thorndika a s menom pedagóga J.Dewey.