TEÓRIA VÝCHOVY
1. CHARAKTERISTIKA DISCIPLÍNY
- doposiaľ nie jednoznačný ani obsah študijnej disciplíny teórie výchovy, ba ani jej názov – čoho dôkazom je stav tejto disciplíny za posledných 14 rokov.
- je to teoreticko – empirická disciplína, a patrí medzi základné pedagogické disciplíny
a/ Teoria výchovy ako pedagogická disciplína. Podstata a súčasné prístupy
k chápaniu predmetu a obsahu teorie výchovy.
- to aké miesto má teoria výchovy vnútri pedagogiky, závisí od chápania a vymedzenia šírky jej predmetu
resp. jej ponímania v tzv. širšom či užšom zmysle » pod pojmom teoria vychovy sa rozumie:
• veda o výchove = celá pedagogika = širší zmysel /zahŕňa aj vzdelanie/
• veda skúmajúca výchovný proces = výchovu = užší zmysel /tvoria ju zložky výchovy okrem
rozumovej/
b/ Predmet teórie výchovy – podstata a funkcie výchovy ako prostriedku
humanizácie človeka, modely výchovy, funkcie výchovných inštitúcií
Predmet teórie výchovy /TV/ - podstata a znaky výchovy
- modely a metódy výchovy - antropologicko-axiologický model
/človek, význam, hodnota/
- tvorivo-humanistický model
- výchovné inštitúcie