Pod pojmom didaktickej analýzy učiva chápeme myšlienkovú činnosť učiteľa, ktorá umožňuje z pedagogického hľadiska preniknúť do učebnej látky. ( J. Skalková )
Didaktická analýza učiva znamená:
- analýzu predchádzajúcich vedomostí a skúseností žiakov – je základom pre tvorivú prácu s učivom a pre organizáciu vyučovacej jednotky.
- analýzu základných pojmov a vzťahov v učive – ujasnenie si štruktúry učiva, a to najmä, ktoré pojmy sú základné, ktoré pomocné a ktoré rozširujúce. Súčasťou je aj vzťahová analýza t.j. aké sú vzťahy medzi pojmami, predmetmi a javmi.
- analýzu základných činností vedúcich k pochopeniu a osvojeniu si učiva, tzv. operačná analýza – zameriava sa na činnosti a operácie ktoré musí uskutočňovať učiteľ, no najmä žiak, aby dospel k stanovenému cieľu.
- analýza učiva z hľadiska medzipredmetových vzťahov – učiteľ má v učive nachádzať vzťahy medzi učivom jednotlivých predmetov v ročníku – horizontálne medzipredmetové vzťahy, ale aj v nadväznosti na predchádzajúce a nasledujúce ročníky – vertikálne medzipredmetové vzťahy.