Nejedno zistenie nás privádza k záveru, že príčinou prevažnej väčšiny neúspechov v učení nie je nedostatok schopností, ani nedostatok pamäti, ale nedostatok vôle zapamätať si niečo. A dôvod dosiahnutia vytýčeného cieľa nás privádza k hlbšiemu skúmaniu motivácie, ktorá podmieňuje závislosť vôle od nej.
Motivácia je súhrn vnútorných i vonkajších faktorov, ktoré: 1
1. vzbudzujú, aktivujú, dodávajú energiu ľudskému jednaniu a prežívaniu;
2. zameriavajú toto jednanie a prežívanie určitým smerom;
3. riadia jeho priebeh, spôsob reagovania jedinca na jeho jednanie a prežívanie, jeho vzťahy k ostatným ľuďom a k svetu.
Motivácia je zložitý pojem s fyziologickými, biologickými, ekonomickými, psychologickými, sociologickými a ďalšími prejavmi. Pod týmto pojmom sa rozumejú všetky človeku alebo skupine pripisované pochody, ktoré vysvetľujú, alebo robia zrozumiteľným jeho správanie. Samotný pojem motivácia je veľmi široký, ale zároveň i veľmi málo objasnený. Motiváciu nie je možné priamo pozorovať a merať. Vyvodzujeme ju zo zmien v správaní človeka. Preto by som daný pojem viac rozvinula.