Analýza správania sa firmy v podmienkach dokonalej konkurencia, formovanie ponuky a dopytu za týchto podmienok.
Rozhodovanie firmy sa týka predovšetkým objemu vyrobenej produkcie, príp. jej ceny, použitej kombinácie výrobných faktorov a pod. Základom tohto rozhodovania je porovnávanie použitých zdrojov (inputov, vstupov) s výsledkom výroby (outputom, výstupom).
Rovnako ako u spotrebiteľa, i tu vychádzame z cieľa firmy. Pri skúmaní chovania firmy však musíme vziať do úvahy časový horizont. Musíme odlíšiť, či sa pohybujeme v krátkom alebo v dlhom období. V krátkom období je možné meniť množstvo iba niektorých vstupov (napr. najímať ďalšiu prácu), ostatné faktory ostávajú nezmenené. Firmy môžu zväčšovať objem produkcie, ale len v rozsahu, ktorý im dovolia existujúce výrobné kapacity. V krátkom období teda exituje aspoň jeden fixný výrobný faktor. Za fixný sa väčšinou považuje kapitál. V dlhom období sú všetky vstupy premenlivé, firma môže rozširovať výrobné kapacity. Zvýšenie objemu výroby teda môže byť výraznejšie než v krátkom období.
Krajnými prípadmi sú tzv. veľmi krátke a veľmi dlhé obdobie. Vo veľmi krátkom období nemôžu výrobcovia zvýšiť žiadny vstup, nemôžu teda zvýšiť objem výroby. Vo veľmi dlhom období sa premieta vplyv vedecko-technického pokroku. Dodatočne nakúpené výrobné faktory môžu byť technicky dokonalejšie, možnosť rozšírenia výroby sa výrazne zvyšuje.
V ďalších kapitolách sa zameriame hlavne na chovanie firmy v krátkom období a iba stručne sa zmienime o niektorých špecifikách chovania sa firmy v dlhom období.