1.1 Podstata konkurencie Trhová konkurencia (TK) je proces, v ktorom sa stretávajú rozličné trhové subjekty s ich diferencovanými záujmami a cieľmi. Existencia konkurenčných vzťahov medzi subjektami trhu je potrebná na to, aby trhový mechanizmus efektívne fungoval.
1.2 Formy konkurencie Trhová konkurencia sa môže realizovať v niekoľkých formách: 1. Konkurencia medzi S (ponuka) a D (dopyt) - záujmy výrobcov a spotrebiteľov sú protichodné: draho predať ↔ lacno kúpiť ..... TM vedie ku kompromisu medzi týmito protichodnými záujmami. 2. Konkurencia medzi spotrebiteľmi (konkurencia na strane D) - kúpiť čo najviac a čo najlacnejšie a to aj na úkor ostatných spotrebiteľov. Prejavuje sa hlavne v čase nedostatku nejakého tovaru na trhu (D > S). 3. Konkurencia medzi výrobcami (konkurencia na strane S) - predať čo najviac a čo najvýhodnejšie. Základným cieľom tu je max. zisku a posilnenie pozície na trhu a odvodeným cieľom je min. zisku konkurentov. Najviac sa prejavuje keď S > D.