Analýza správania sa spotrebiteľa v podmienkach nedokonalej konkurencie.
Výborná pomôcka pri štúdiu mikroekonomických teórií, pri príprave na skúšku, zápočet atď...
Rozpracovaná kardinalistická predstava o užitočnosti a dopyte.
Rozpracovaniu tohto prístupu sa venovali predovšetkým C. Menger, A. Marshall, L. Walras, W S. Jevons.
Východiskom je, že spotrebiteľ dokáže odhadnúť užitočnosť, ktorú mu prináša spotreba určitého statku a vyjadriť ju v absolútnych veličinách.
Základom tohto prístupu sú dva zákony H. Gossena.
Podľa prvého Gossenovho zákona bol neskôr sformulovaný zákon klesajúcej hraničnej užitočnosti: s rastom množstva spotrebovaného statku rastie celková užitočnosť a klesá jeho hraničná užitočnosť, t. j. dodatočná užitočnosť pripadajúca na dodatočnú jednotku statku.
Tento zákon vyjadruje proces, ktorý prebieha pri uspokojovaní potrieb. Nie vždy a za každých okolností sa však prejavuje. Môže sa stať, že s rastom množstva statkov rastie aj hraničná užitočnosť: napr. u numizmatika s nadobudnutím novej mince rastie dodatočná užitočnosť.