Diplomová práca: Porovnanie presnosti výsledkov systémov hromadnej obsluhy pri použití rôznych výpočtových metód (analytickej a simulačnej) s aplikáciou
Snahou podnikateľských subjektov je dosahovanie čo najlepších hospodárskych výsledkov, k čomu je potrebné veľké množstvo správnych rozhodnutí. Avšak v reálnom živote prebieha mnoho procesov náhodným spôsobom, čo výrazne komplikuje rozhodovanie v oblastiach, kde sa takéto procesy vyskytujú. Náhodné procesy sú prirodzenou súčasťou systémov hromadnej obsluhy, pri ktorých dochádza k opakovanej obsluhe zákazníkov, ktorých príchod do systému, ako aj čas ich obsluhy je náhodný a teda nedá sa presne predvídať.
Bez venovania dostatočnej pozornosti týmto náhodným javom môžu v systéme vznikať dlhé fronty, čo môže viesť k nespokojnosti zákazníkov, prípadne až k odchodu ku konkurencií, pretože v súčasnom vysokom konkurenčnom prostredí sa zákazníci môžu rozhodovať pri výbere firmy aj podľa kvality obsluhy a času strávenom čakaním vo fronte na obsluhu.
Na riešenie otázok súvisiacich so systémami hromadnej obsluhy slúžia analytické a simulačné metódy. Cieľom mojej práce bolo porovnať tieto dva prístupy na konkrétnej aplikácií, ktorou je samoobsluha potravín Jednota. Okrem porovnania výhodnosti a presnosti analytických a simulačných metód som sa zameral aj na stanovenie takého počtu efektívne pracujúcich pokladníčok, príp. pokladní, pri ktorých nevznikajú dlhé fronty zákazníkov.