Funkčná trhová ekonomika môže byť založená na existencií troch síl: súťaž, spolupráca a inštitúcie. Súťaž sa chápe ako riadiaca sila pre ekonomický úspech a dobré životné a pracovné podmienky. V takejto zidealizovanej forme trh dosahuje rovnovážny bod prostredníctvom neviditeľnej ruky ponuky a dopytu pomocou ceny ako rozhodujúceho činiteľa. Z pohľadu marketingu a manažmentu sa milióny rozhodnutí, ktoré vedú k trhovému rovnovážnemu bodu, vykonáva jednotlivcami a dnes už aj počítačmi. Doplňujúci typ rovnovážneho bodu je založený na už uvedených troch silách: súťaži, spolupráci a regulácii inštitúciami. Nazýva sa marketingovým rovnovážnym bodom a je časťou konceptu marketingu vzťahov. Jeho základným aspektom je dôraz na spoluprácu ako dynamickú silu. Marketing vzťahov sa chápe teda ako úsilie udržať harmonickú rovnováhu trhových síl.