Každá veda i vedná disciplína sa usilujú vymedziť predmet svojho obsahu a bádania a určiť si vlastnú metodológiu. Tieto dve otázky sú kľúčovými otázkami. Bez ich riešenia nie je možné rozvíjať akúkoľvek vedu. Tak je to i s pedagogikou, vedou o výchove, ktorá bola vo svojom dlhodobom historickom vývine súčasťou filozofie.
Predmetom pedagogiky je celá výchovná činnosť, teda zámerné formovanie človeka pre prácu a život v spoločnosti. Pedagogika sa však nezaoberá len otázkami cieľov a úloh súčasnej výchovy, či výchovy v blízkej budúcnosti, ale aj výchovy v minulosti, čo sa konkretizuje v obsahu vzdelávania.
Úlohou pedagogiky je taktiež skúmať, aký obsah výchovy a vzdelávania si treba zvoliť, aby sa splnili ciele a úlohy výchovy a ktoré metódy, formy a prostriedky vedú k dosiahnutiu týchto cieľov.