(1.)1. História manažérstva kvality a strategický význam
Kvalita je definovaná podľa normy STN EN ISO 9000:2001 ako miera, s akou súbor vlastných charakteristík produktu spĺňa požiadavky zákazníkov. Vlastné charakteristiky sú charakteristiky trvalé (mechanické, chemické, biologické), existujúce oproti charakteristikám prideleným (cena, vlastník a pod.)
Skutočnosť že výrobky sú hodnotné podľa splnenia požiadaviek je samozrejme podstatne staršia než definícia uvedená v predmetnej norme. Problém kvality a potreba riešiť ho pochádza z pradávnych prehistorických dôb ľudského rodu, keď ľudia začali cieľavedome vyrábať predmety svojej dennej potreby a nutne si museli položiť otázku: „ Ak niečo vyrobíme vyriešime tým náš problém a prinesie nám to čo sme vyrobili, skutočne úžitok alebo sme len zbytočne vynaložili úsilie na prácu?“