Predmetom výchovy je človek a jeho psychické procesy a funkcie.
Obsah a ciele výchovy sú dané všeľudskými normami spolužitia, človeka. Sú spísané v deklarácii ľudských práv, v listine dieťaťa, sú naznačené v novom ketechizme, ako aj v iných náboženských systémoch ľudstva.
Psychológia výchovy – je vedná disciplína, ktorá vo vzťahu k príslušným výchovným cieľom
skúma psychické mechanizmy utvárania a pretvárania ľudského správania ako vzťahotvorného procesu.
Koncepcia tvorivo-humanistickej výchovy ako základné východisko nového poňatia výchovy (THVsystém):
A. Výchova je dôležitejšia ako vzdelávanie. Zdôrazňuje skutočnosť, že je potrebné redukovať zbytočné, neefektívne vzdelávanie a posilniť metódy výchovy, viac sledovať prežívanie, hodnotové systémy, motiváciu, city a tvorivosť detí.